- A karácsonyfa magassága, karácsonyfadíszek formája, szimmetriája
Vizuális nevelés:
- Ünnepi asztal díszítése, terítése
- Ablakdíszek vágással, hajtogatással. Ajándékkészítés az időseknek
Irodalom, anyanyelv:
- Zelk Zoltán: Karácsonyi ének - vers
- József Attila: Betlehemi Királyok- vers
- Betlehemes játék: Süni csoport dramatizálása az idősek otthonában
és az óvodában.
- Drégely László. Karácsonyi köszöntő- vers
- A legkisebb karácsonyi angyal- mese
Ének-zenei nevelés
- Kiskarácsony , nagykarácsony
- Kis fenyő az erdőn
- Ezüst szánkót hajt a dér
- Gyújtsuk meg a gyertyát
- Kling Glöckchen
- Oh Tannenbaum
Zenehallgatás: Kiskarácson CD
Beethoven IX. szimfonia: Örömóda
Weihnachtslieder
Karácsonyi dalok: az óvónő hangszeres játéka / akkordeon, furulya/
Pertnerkapcsolatok:IPR
- Betlehemes játékkal örömszerzés a Gondozási Központban
- Zeneóvodások, zeneiskolások és a Skóciai Szent Margit Kórus közös
karácsonyi műsora az iskolában.
Képességek fejlesztése
szociális
értelmi
verbális
testi
Az érzelmek, a motivációk fejlesztése az adventi hangulat összetevőinek”
megteremtésével a gyermekek éneklésével,
verselgetésével
vizuális alkotásaival,
a komplexitás igényének
alakításával.
Az együttműködő-képesség
fejlesztése
a közös cél
érdekében.
Gyűjtögetés közben
párbeszédek folytatása
a gyertyák és mécsesek
tulajdonságairól
Együttműködőké-pességre nevelés a
mesejelenetek kiválasztásával,
dramatizálásának
megbeszélésével,
megszervezésével és
kivitelezésével
A társas magatartás,
a közösségi szokások
fejlesztése az egymás
mondanivalója iránti
érdeklődés motiválásával,
egymás véleményének
végighallgatásával,
a türelem növelésével.
Vizuális percepció és logikai műveletek fejlesztése a különböző alakú
gyertyák összehasonlítá-
sával.
A halmazok számosságának
összehasonlítása több,
kevesebb,
ugyanannyi meg-állapításának
gyakorlása.
A formaismeret
fejlesztése a keletkeztetett
mértani formák
kiegészítésével a mértani formákból álló kompozíció létrehozásával
Az ok-okozati összefüggések felismertetése
a mese tartalmának megbeszélése
során
Az analizáló képesség
fejlesztése
dramatizálással.
A figyelem, az emlékezet
fejlesztése a családról
való beszélgetéssel,
a meglevő ismeretek
bővítésével, egymás
meghallgatásával.
Az auditív percepció
fejlesztése hangfelismeréssel.
Szókincsbővítés, a beszédértés fejlesztése a formák neveinek ismétlésével, mondatbeli
gyakorlásával,
összefüggő, folyamatos
beszédben történő
használatával.
Gyűjtögetés közben
párbeszédek folytatása
a gyertyák és mécsesek tulajdonságairól.
Szókincsbővítés fejlesztése
a keletkezett
mértani formák megnevezésével
(pl. palást, henger, kör, kúp.
A metakommuniká-
ciós képesség fejlesztése a
meseszereplők karaktereinek
megjelenítése
során.
A verbális kommunikáció,
a folyamatos,
összefüggő beszéd
fejlesztése segítő kérdésekkel,
az érzelmi
indíttatásra való építéssel.
Mozgáskoordinációs képesség, a finommotoros mozgások fejlesztése az előre kontúrozott
gyertyák felületének
festésével.
A térben való tájékozódás
fejlesztése a gyertyák, mécsesek különféle
helyekről történő
felkutatása során.
A tüdőkapacitás fejlesztése gyertyafújással.
A grafomotoros képességek
fejlesztése a
formák pontos kivitelezésével.
A nagy- és a finommozgások
fejlesztése a mese
jeleneteinek mímes
játékkal történő bemutatásával.
A nagymozgások, a mozgáskoordinációs képességek fejlesztése
a dramatikus családjátékok
mozgással kísérésével,
a mozgásutánzással.
A mozgáskoordinációs képesség, a finommotoros mozgások
fejlesztése kis formák
mintázásával., magokkal való díszítésével, magok szórásával.
Összegzés
A Projekt eredménye
Az óvoda karácsonyi díszben állt.Sikerült a karácsonyi hangulatkeltés a szívekben, lelkekben.
A gyermekek képességeiknek megfelelően aktívan vettek részt a munkában
A szülők és a dadusok segítségével elkészültek az adventi koszorúk
A gyermekek a tájházban megismerkedtek a mézeskalácsos és gyertyaöntő műhellyel.
A gyermekek megismertek több régi népszokást, hagyományt. / Mikulás régen, Borbála napi búzavetés, „ Ausstechelich, mézeskalácssütés, karácsonyi hagyományok
A gyerekek szívesen játszottak mikulásos és betlehemes szerepjátékokat. Játékukban megjelentek a régi népszokások, néhány új kifejezés, a tanult dalok és mondókák.
A gyerekek cselekvéses tanulás útján tapasztalatot, ismereteket, élményeket szereztek a magvetésről, folyamatosan gondozták az elvetett búzát, figyelemmel kísérték a növények fejlődését. Tapasztalatot szereztek a víz életet adó szerepéről.
Minden csoport elkészítettel a napi tevékenységeket rejtő adventi naptárát. Közös célunk megvalósulását szolgáló gyermekmunkák, rajzok születtek.
A leggyakoribb karácsonyi motívumok megjelentek a gyermekek munkáiban / csillag, csengő, angyal, fenyőfa.
A gyermekek örömmel készítették szüleik számára az ajándékot.
A gyerekek egyénileg, párban, kisebb csoportban, az általuk készített csomagolópapírokba. csomagolták az ajándékokat.
A gyerekek a nagymamáktól való cselekvéses tanulás útján tapasztalatot, ismereteket, élményeket szereztek a sütésről.
A gyermekek aktívan vettek részt a sütésben, díszítésben, finom és szép sütemények kerültek az ünnepi asztalra.
A Mikulás és Karácsonyi ünnepen szívesen szerepeltek. A süni csoport minden gyereke szerepet választott és örömmel szerepelt a z ünnepeken a szülők, nagyszülők , az idősek és óvodás társaik tetszését elnyerve.
Az ismert, kedvenc alkalmi dalok, versek felelevenedtek, minden gyermek szívesen verselt énekelt.
Partnerkapcsolataink erősödtek a sok közös tevékenység által.