Mecseknádasdi Schlossgarten Óvoda és Bölcsőde
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
Menü
     
Elérhetőségek

Menü: Postaláda

Telefon:
06 72 463383

E-mail:
mnadasdovi@gmail.com

Cím:
7695 Mecseknádasd, Liszt F. u. 75/2.
 

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     

 

https://plus.google.com/u/0/109340078334334532536/posts

ezen a linken tekinthetik meg az óvodában készült képeket

 

https://plus.google.com/u/0/109340078334334532536/posts

 

PROGJAMJAINK A KÖZELJÖVŐBEN

 

ÓVODAI PROGRAMOK MÁJUS - AUGUSZTUS

 

Május 19 csütörtök, 17 óra

Szülői értekezlet minden csoportnak

 

Május 28 szombat, 15 óra

Ballagás és Sommerfest

 

Június 31, kedd

Nagycsoportosok és idősebb középsősök kirándulása Bajára

 

Június 1. szerda

Közlekedési nap / jó idő esetén . A nagyok hozhatnak otthonról járművet.

 

Június 2. csütörtök

A gyerkekkel elbúcsúzunk a nyugdíjba készülő  Stolcné, Teri óvónénitől

 

Június 7, kedd

A gyerekekkel elbúcsúzunk a nyugdíjba készülő Keszler Teri óvónénitől

 

Június 8,  szerda

Az iskolába készülők búcsú délutánja és estje 21 óráig.

 

Június 10,  péntek 17 órától

Apák napja

 

Június 13 hétfő

Nevelési értekezlet, részleges szünet.

 

Június 16- július 31.-ig

Nyári élet az óvodában

 

Augusztus 1- 31-ig: Takarítási szünet

 

      Óvodai és Bölcsődei beiratkozás

 

Értesítjük az érdekelt szülőket, hogy a  Német Önkormányzat Mecseknádasd által fenntartott  Mecseknádasdi Schlossgarten Óvodába és Bölcsődébe a 2016/17-es nevelési évre 2015. április 18-án, hétfőn  8- 16  és április 19-én, kedden 8- 12 óráig várjuk a beiratkozni szándékozókat.

Az óvodába a 2016. augusztus 31-ig harmadik életévüket, betöltő gyermekeket kérjük beíratni. A bölcsődei csoportba az ennél fiatalabb gyermekeket várjuk.

 

Felhívjuk a szülők figyelmét, hogy 2015. szeptember 1.-től a gyermek abban az évben, amelyben a 3. életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától napi  négy órát köteles óvodai nevelésben részt venni.

Az a szülő, aki a felügyelete alatt álló gyermeket kellő időben az óvodába nem íratja be, szabálysértést követ el.

 

 

Kérjük mindazon szülőket, akik még nem biztosak benne, de lehetséges, hogy gyermeküket év közben bölcsődébe kívánják íratni, jelezzék.

 

A beiratkozáskor, kérjük mutassák be:

-         a gyermek és az őt beírató szülő személyazonosítására alkalmas, a nevére kiállított személyi azonosítót /pl. születési anyakönyvi kivonat vagy személyi igazolvány vagy útlevél/

-         a gyermek és az őt beírató szülő lakcímét igazoló hatósági igazolványt

         -     a gyermek TAJ kártyáját

A napi négy órában óvodai nevelésre kötelezett gyermek szülője, amennyiben gyermeke az óvodakötelezettségét külföldön teljesíti, köteles arról a beiratkozás idejének utolsó napját követő tizenöt napon belül írásban értesíteni a gyermek lakóhelye, annak hiányában tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőt.

Az óvodai, bölcsődei felvételről a szülő írásbeli értesítést kap.

 

Bővebb információ az intézményről: www.nadasdovi.gportal.hu honlapján

 

Telefon: 06 72 463383            Keszler Terézia 

                                                    Intézményvezető

 

  

 

Változás az óvodai térítési díj fizetésében

 

KEDVES SZÜLŐK!

 

 

Ezentúl az óvodai térítési díjakat aNapköziotthon konyhájában lehet befizetni minden hónap 13-án Lőrinczné Háber Zsuzsanna élelmezésvezetőnél.

Amennyiben 13-a hét végére esik, az ezt követő legközelebbi munkanap a fizetés napja.

Ha 13-án elmulasztották a befizetést, a kijelölt pótnapon lehet befizetni az étkezési díjakat, amelyről a honlapon tájékoztatjuk Önöket.

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

Önt

A „Gesundheit, Schlossgarten” – Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a mecseknádasdi óvodában című program és rendezvénysorozat „Sürgi ügyi ” baleset-megelőzés, elsősegélynyújtás gyermekekkel témájú csoportfoglalkozásra, " nyár" témakörben.

Időpont:

2014.04.09.  8.30   óra

Helyszín: Mecseknádasdi Schlossgarten Óvoda és Bölcsőde

 

 

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

Önt

A „Gesundheit, Schlossgarten” – Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a mecseknádasdi óvodában című program és rendezvénysorozat " Egésszségnap " c. programjára.

Időpont: 2014.04.11.   9- 12.30 óráig.

 

Helyszín: Mecseknádasdi Schlossgarten Óvoda és Bölcsőde

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

A „Süni ovi” keretében tervezett programsorozat Gyakorlati oktatás című program és rendezvénysorozat öt fordulóból álló rendezvényeire. (1. Beszédhiba javítás, 2. Vizuális auditív emlékezet, 3. Verbális kommunikáció, 4. Nagy mozgás, finommotorika, 5. Rajzkészség, írás)

Időpontok:

2013.   09.17   8 óra

2013.   10.15.  8 óra

2013.   11.19.  8 óra

2013.   12.10.  8 óra

 

2014.   01.21.  8 óra

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

A „Gesundheit, Schlossgarten” – Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a mecseknádasdi óvodában című program és rendezvénysorozat „Süni Ovi” rendezvényére amelynek témája:

rajzkészség és írás-előkészítés  

Időpont:

2013.             12. 10. 8 óra

Helyszín: Mecseknádasdi Schlossgarten Óvoda és Bölcsőde

7695 Mecseknádasd Liszt F. u. 75/2

 

 

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

A „Gesundheit, Schlossgarten” – Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a mecseknádasdi óvodában című program és rendezvénysorozat „Süni Ovi” rendezvényére amelynek témája a finommotorika és a verbális kommunikáció fejlesztése.

Időpont:

2013.11.19       8 óra

Helyszín: Mecseknádasdi Schlossgarten Óvoda és Bölcsőde

7695 Mecseknádasd Liszt F. u. 75/2

 

  MEGHÍVÓ

A „Gesundheit Schlossgarten” Program keretében január 21-én, kedden a „Süni Ovi” keretében reggel 8.00 órától várja az érdeklődő szülőket a gyógypedagógus a következő témakörben:

 A személyiség fejlődése,

 Magatartás zavarok tünetei,

 

Tanulási nehézségek felismerése, kezelése.

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

A „Süni ovi” keretében tervezett programsorozat Gyakorlati oktatás című program és rendezvénysorozat következő fordulójára.

Előadó: Mihályné Schulteisz Andrea gyógypedagógus

Az előadás témája:

Tanulási nehézségek felismerése, prevenciója

Időpontok:

 

2014.   02. 11. 8 óra

 

MEGHÍVÓ

Ezúton tisztelettel meghívjuk

A „Gesundheit, Schlossgarten” – Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a mecseknádasdi óvodában című program és rendezvénysorozat „Bajnokság” gyermekekkel

II. fordulójára, ahol jót mozgunk, játszunk, versengünk.

Időpont:

2014.04.02.    szerda                      9.30   óra

Helyszín: Mecseknádasdi Schlossgarten Óvoda és                                                Bölcsőde                                          vagy

Liszt Ferenc  Iskola Sportcsarnok

 

 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1119

2014/05/28

A vitaminok fontossága

A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú, biológiailag aktív szerves vegyületek, amelyek szükségesek szervezetünk normális működéséhez, és - kevés kivételtől eltekintve - a szervezet nem képes előállítani őket, ezért táplálékkal kell fedeznünk szervezetünk vitaminigényét. A vitaminszükséglet kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással fedezhető.

A helytelen táplálkozást esetén szükségünk lehet különböző vitaminkészítmények szedésére, viszont ezek mértéktelen használata esetén, egyes vitaminokból túladagolás jöhet létre. Ez ugyancsak súlyos tünetekkel járhat, ezért próbáljuk meg vitaminszükségletet elsősorban vitaminokban gazdag táplálékokkal fedezni!
A vitaminokat oldhatóságuk alapján két nagy csoportra oszthatjuk: zsírban oldódó vitaminok: A, D, E, K.  Vízben oldódó vitaminok: C, B vitamin csoport. A zsírban oldódó vitaminokat a szervezetünk időlegesen tudja raktározni. A vízben oldódó vitaminokat naponta pótolni kell!

Az alábbiakban egy összefoglalót olvashatnak a vitaminok természetes forrásairól:

  • A- vitamin: Máj, tojás, tej és tejtermékek, margarin, zöld és sárga főzelékek, és sárga gyümölcsök. Ajánlott napi adag: 50 mg

 

  • B1-vitamin: Hántolatlan rizs, korpás búza, zabliszt, korpa, szárított élesztő, amerikaimogyoró, tej és a legtöbb zöldségféle. Ajánlott napi adag: 50 mg

 

  • B2- vitamin: Máj, vese, hal, tojás, tej, sajt, élesztő és leveles zöldfőzelékek Ajánlott napi adag: 50 mg. Ha kevés húst vagy tejterméket fogyaszt, növelje B2 vitamin bevitelét. Ez a vitamin legjobban a B6 vitaminnal együtt adva hat. A fogamzásgátló tablettát szedő, terhes vagy szoptatós nőknek több B2 vitaminra van szükségük.

 

  • B3- vitamin: Gabonafélék, csírák, mogyoró, aszalt gyümölcsök, burgonya, leveles zöldségek, hal, tojás, máj, és a húsok. Ajánlott napi adag: gyermekeknek kortól függően 8 és 15 mg között, Felnőtteknek 15 és 20 mg-ra tehető

 

 

  • B6- vitamin: Búzakorpa, búzacsíra, sörélesztő, máj, vese, szív, melasz, tej, káposzta, marhahús, tojás. Ajánlott napi adag: 50 mg. Ez a vitamin B1-, B2, B5, C vitaminnal és Magnéziummal együtt szedve fejti ki a legkedvezőbben a hatását.

 

  • B12 vitamin: Máj, vese, tojás, tej, sajt, marha és sertéshús. Vegetáriánusok, akik nem fogyasztanak tojást és tejtermékeket azok pótlására szorulnak.
    Aki rendszeresen kirúg a hámból, és sokat iszik, azok számára a B12 vitamin bevitele elengedhetetlen. Nőknek segíthet a menstruációk alatt és közvetlen előtte.

 

  • C-vitamin: Citrusfélék gyümölcsei, bogyós termések, a zöld és leveles főzelékek, paradicsom, paprika, kelvirág. Ajánlott napi adag: 500 - 1000 mg. A C-vitamin a gyomor ételtartalmától függően 2-3 óra alatt kiürül s szervezetből - viszont fontos, hogy a vérben állandóan magas C-vitamin koncentrációt biztosítsunk - ezért az optimális hatás céljából nyújtott felszívódású C-vitamin készítmény használata ajánlott.

 

  • D- vitamin: Halmáj olaj, szardínia, hering, tonhal, lazac, tej és tejtermékek. Ajánlott napi adag: 400 NE (10qg). A már lesült bőrben, megszűnik a D vitamin képződése. Nagyvárosokban vagy szennyezett területeken élők, növeljék napi D vitaminfogyasztásukat. Sötét bőrű emberek, ha északi országokban élnek, emeljék napi D vitamin felvételüket. Azok a gyermekek, akik nem D vitaminozott tejet isznak, kapjanak külön D vitamint. D vitamin hatása A- és C-vitaminnal, kalciummal és foszforral érvényesül a legjobban.

 

  • E- vitamin: Búzacsíra, szójabab, növényi olajok, brokkoli, kelbimbó, spenót, dúsított liszt, korpás búza, teljes gabona magvak, tojás. Ajánlott napi adag: 400 NE. Ha rendszeresen klórozott ivóvizet fogyaszt, több E vitaminra van szüksége.
    Terhes és szoptatós nők, valamint azok, akik fogamzásgátló tablettát szednek, több E vitaminra van szükségük.

 

  • K- vitamin: Zöldleveles zöldségfélékben, káposztában, brokkoliban, parajban, májban, tej. 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1119

2014/04/28

 

Az egészséges táplálkozás népszerűsítése

A népesség egészségi állapotát befolyásoló, az életmóddal összefüggő kockázati tényezők sorában manapság a táplálkozásnak kitüntetett jelentőséget tulajdonítunk. Epidemiológiai bizonyítékok ismeretében ma már kétségbevonhatatlan, hogy étrendünk, táplálkozási szokásaink és a leggyakoribb nem fertőző idült betegségek előfordulása között szoros kapcsolat van. Mindezekért hibáztatható a nagymértékű zsír és szénhidrátfogyasztás, valamint a magas energia-bevitel.

Egy-egy ország népességének étrendje és táplálkozási szokásai mélyen gyökereznek. Befolyásolásuk szükséges, de nehéz és időigényes vállalkozás, mert „a rossz szokások nehezen halnak meg”. Ez fokozottan áll a mai ismereteink szerint egészségkárosítónak vált összetevőkben különösen gazdag, hagyományos magyar konyhára. A táplálkozással összefüggő súlyos betegségteher ismeretében azonban elodázhatatlan, hogy igyekezzünk változtatni a helyzeten.

Az egészséges táplálkozás a különféle ételek és italok megfelelő arányban és mennyiségben, kellő változatossággal történő rendszeres fogyasztása.

Az egészséges étrendnek megfelelő mennyiségben kell tartalmaznia a szervezetünk számára fontos energiát adó tápanyagokat (fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat) és energiát nem adó tápanyagokat (vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket).

Vannak olyan tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, például, hogy milyen neműek

vagyunk, van-e öröklött hajlamunk bizonyos betegségekre, életkorunk. A betegségek többségének kialakulásáért viszont mi vagyunk felelősek életmódunk és táplálkozásunk által. (A daganatos betegségek 30-40%-a megelőzhető egészséges táplálkozással.)

 

Az egészséges táplálkozás alapfeltételei:

Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket.

 Részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket

 Köretként a tészta és rizs helyett gyakrabban válasszunk zöldségfélét, esetleg burgonyát

 A vitamin és ásványi anyag legjobban, a nyers zöldségben, gyümölcsben marad meg.

Ezek a nyersanyagok kiváló rostforrások, ezért elősegítik a normális bélműködést, emésztést.

Alacsony energia tartalmuk miatt nem hizlalnak, de folyadékkal együtt fogyasztva laktatók

 Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást.

 Együnk kevésbé zsíros ételeket

 Mellőzzük a rántást, kedvezőbb a kevés liszttel, keményítővel készített habarás

 Kevés sóval készítsük az ételeket, utólag ne sózzunk: a mérsékelten sós ízt nagyon gyorsan

meg lehet szokni.

 Csak étkezések befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk

édességeket.

 Ahol lehet, cukor helyett használjunk mézet, vagy más természetes édesítőszert.

 Igyunk inkább természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem italokat, szörpöket.

 A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk.

Rendszeresen, naponta többször is, együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának

elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget

 Naponta négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon

kevés: minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálékmennyiséget

 A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható.

 Az alkohol káros, a szeszes italok energiafelesleget jelentenek táplálkozási szempontból,

ezért is kerülni kell ezeket. 

 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-1119

2014/02/24

 

Tanulási nehézségek, zavarok, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia

 

A diszlexia olyan olvasási gyengeség, ami ép értelmi képességű gyerekeknél előforduló jelenség. Az olvasás megtanulása igen nehezen történik, a későbbiekben sok hibával, lassan olvasnak, az értő olvasásuk igen gyenge.

A diszgráfia olyan írásgyengeség, ami szintén a normál értelmi képességű gyermekeknél jelent súlyos problémát. Írásképük igen csúnya, nehezen tanulták meg a betűket, rengeteg helyesírási hibát ejtenek.

A diszkalkulia számolási nehézséget jelent.

A fent említett problémák teljesen meg nem szüntethetőek, de a hibákat sok esetben minimálisra lehet csökkenteni. Nem zárja ki, egyik meglévő hiányosság sem, hogy a gyermek esetleg ne mehetne a későbbiekben felsőoktatási intézménybe. Azonban valamennyi területen előfordulhat olyan súlyos eset is, amikor sajnos egyáltalán nem tanítható meg a gyermek az olvasásra, írásra, számolási műveletekre.

Mire figyeljünk tudatosan, hogy mielőbb kiderüljön, hogy gyermekünk nem tartozik-e a tanulási zavar veszélyeztettek közé?

  1. Megérti, amit mondunk? Feladat megértése, megfelelő?

2.      Milyen a gyermek hallása? Figyelni kell arra, hogy meg tud e különböztetni hasonló hangzású szót, pl. toboz –doboz, fonal – vonal. A betűket nem cseréli fel hasonló hangzásúra? A szavakban a helyes sorrendben használja- e a szótagokat.

3.      Több hangra terjedő pöszesége van? Három éves kor után kezdett el beszélni?

4.      Hány hangot, szót tud elmondani utánunk? A mondatokat, rövid mesét milyen pontosan adja vissza? Meg tud –e jegyezni egyszerre több utasítást?

5.      Ritmus érzéke, hangokra tagolási képessége megfelelő?

6.      Térben, időben, síkban megfelelően tud tájékozódni? Ismeri, s használja a sorok, oszlopok, alatt, fölött, mellette, stb. kifejezéseket.

7.      Tudja melyik a bal, jobb testrésze. Ezt használni tudja a síkban is?

8.      A vonalakat milyen irányban kezdi húzni, a képeket milyen irányban „olvassa” le?

9.      Megfelelő a ceruzafogása?

10.  Az aktív és passzív szókincse jó? A főfogalmak kialakultak?

11.  Milyen a nagy mozgása, finommotorikája? Esetleg görcsös testtartás, kapkodó mozgás.

12.  Ritmikus sort tud –e folytatni tárgyakból, írásban?

13.  Észreveszi a különbségeket képeken, azonosítani tud-e azonos helyzetű, alakú képeket? Milyen a megfigyelőképessége?

14.  Különbséget tesz a helyes – rossz artikuláció között?

15.  Magatartásában nincsenek rendellenességek? Milyen a kapcsolata a társaival, idegenekkel? Szemkontaktust tart?

16.  Látási emlékezete jó –e?

17.  Szeret beszélni, mondókákat mondogatni, bábozni?

18.  Mondandóját milyen helyesen fogalmazza meg, nincs súlyos ragozási hibája? Helytelen szórend, ragozás, értelmetlen szóhasználatok, töltelékszavak. Milyen a hangszíne, hangsúlya, mennyire monoton a beszéde, avagy sem.

19.  Gondolkodására mennyire jellemző a letapadás, vagy könnyen átvihető egyik gondolatmenetről a másikra?

20.  Mennyire nyitott az újra?

21.  Játéka egyhangú, vagy változatos?

22.  Probléma megoldó gondolkodásában mennyire önálló, vagy segítséggel tud csak változtatni a hibán?

23.  Feladatmegoldásában mennyire kitartó, figyelme könnyen terelődik?

24.  Bal kezes, vagy jobb kezes?

 

Amennyiben a fent felsoroltak közül több területtel is gond van, mindenképpen gondos, tudatos fejlesztésre van szüksége a gyermeknek. A feltételezett tanulási zavar, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia javítása nem egy megadott hiba elhárításából áll. Minden estben, minden korban komplexen kell kezelni a problémákat. Eredményt csakis ebben az esetben lehet elérni. Így pl. igen fontos szerepe van a mozgásfejlesztésnek, a hallásfejlesztésnek, a látás, tájékozódás, szókincs emlékezet, figyelem, fejlesztésnek is.

 

 

                                                                         Mihályné Schulteisz Andrea

                                                                                                                                                                           gyógypedagógiai tanár- logopédus 

 

 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-XXXX

2013/12/20

A mozgás fejlődésének, fejlesztésének jelentősége.

Minden gyermek alapvető jellemző tulajdonsága, hogy folyamatosan mozgásban van, ha csak nem alszik. Ez természetes folyamat az egészségesen fejlődő kicsiknél. Nagyon korán megtanulják kezükkel elérni a számukra érdekes dolgokat, később megfogják, elengedik, forgatják, tanulmányozzák, emelik-, fordítják fejüket, hátról - hasra fordulnak, kúsznak, másznak, később felállnak, lépegetnek és így tovább. A mozgások fejlődésével egy időben folyamatosan alakul, „érik” az agy is. Minél több, mozgásból eredő impulzus éri az agyat annál előbb éri el a gyermek a korához képest mért elvárható értelmi szintet. Természetesen nem kizárólag a mozgás felelős a megfelelő értelmi szint eléréséhez, de a kutatások bizonyították, hogy szoros kapcsolat áll fenn a mozgás és az értelmi fejlődés közt. Nem meglepő tehát, hogy a fejlődésében lemaradt gyermeket sokszor mozgás terápiára is küldenek, egyéb, más fejlesztés mellett. Egyre több, s különböző mozgás terápiát alkalmaznak, igen eredményesen. Kutatások igazolták, hogy a csecsemőkori mozgásformák bármelyikének kimaradása, tanulási nehézség kialakulásához is hozzájárulhat.

Kiemelten fontos szerepe van a keresztezett mozgások alkalmazásának. A jobb kéz ugyanis a bal agyféltekét vezérli, a bal kéz a jobb agyfélteke működését irányítja. Tehát ha csak a jobb kezünket, lábunkat mozgatjuk egyszerre, az agyunknak csupán a bal fele fog dolgozni teljes gőzzel. A keresztezett mozgás nem más, mint az ellenkező testrészek egy időben történő mozgatása, használata, érintgetése, váltogatása.  Erre számos gyakorlat, alkalom létezik. Gondolok itt pl. a mászásra, kúszásra, lépcsőzésre, mászókázásra, túrabottal történő gyaloglásra, indiánszökdelésre stb. Már csecsemőkorban érdemes odafigyelni arra, hogy kúszás- mászás során ne egyszerre használja a bal kezét a bal lábával. Ha a bal kezével nyúl előre és húzza magát, akkor az ellenkező oldali lába legyen elöl, s így haladjon. Tehát a bal láb, jobb kéz mozog egyszerre. A lépcsőzés kezdetben úgy biztonságos, ha mindig ugyanazzal a lábával lép le, illetve lép föl. Ha már ez a módszer jól megy, akkor törekedjünk rá, hogy váltott lábbal használja a lépcsőt. Megfelelő mozgásformák gyakorlásához biztosítani kell a megfelelő nagyságú teret, s természetesen ügyelni kell a baleset megelőzésére is. Ez nem azt jelenti, hogy minden mozgatható, veszélyesnek tűnő tárgyat el kell tüntetni a gyermek közeléből, mert ebben az esetben a veszélyérzete nem, illetve nehezen alakul ki. A spontán mozgásokat nincs szükség tanítani, - sőt azt mondom, hogy a gyermek próbáljon ki minden tőle telhető mozgásformát -, de ha korrigálni kell, feltétlenül szükség van felnőtt jelenlétére, irányítására. Jó játék lehet a pörgés, forgás, hintázás, fejjel lefele lógaszkodás. Mindegyik esetben az agyat olyan ingerek érik, melyek annak működését elősegítik.

A mozgásokat két nagy csoportra oszthatjuk: nagymozgásokra, amikről eddig szó volt, s a test egészét mozgatják, beleértve az egyensúly gyakorlatokat, a dobást- elkapást, futást, ugrást, szökdelést, mászást, pörgést, hintázást, stb.

A másik mozgásforma leginkább az egyhelyben végzett cselekvésekre épül. Ebből, kiemelt helyen szeretném kezelni a kéz mozgásait. Az alkar, csukló, kézfej, ujjak mozgásának, izmok, csontok fejlettségének, meghatározó szerepe van az írás tanulásában. Így minden olyan tevékenység, manipulációs játék, amelyekben a kéznek vezető szerepe van, hozzájárul az írás- - rajzkészség fejlődéséhez. A fűzés, gombolás, ragasztás, tépés, nyírás ollóval, kalapálás, hajtogatás, homokozás, s még lehetne sorolni  a tevékenységeket fontos szerepet töltenek be a gyermek életében, kézmozgásának ügyesedésében. Törekedjünk arra, hogy gyermekünk minél több otthoni tevékenységből kivegye részét. (mosogatás, törölgetés, zöldség –gyümölcstisztítás, kézzel rongy kimosása, csavarása, stb.) Ha igyekszünk minél több játékot, kiegészítő használati dolgot, díszítő elemeket a lakásba magunk készíteni gyermekünk segítségével, nem csak a kézmozgások fejlődnek, de a problémamegoldó gondolkodás is, esztétikai érzék, környezet dolgainak pontosabb megismerése is spontán alakul. A különböző tevékenységek mellett, a testmozgások, cselekvések utánzása, az emlékezetet, ritmust egyaránt fejleszti. („ Most mutasd meg!”)

Az ujjakkal való játékok széles skáláját lehet felsorolni, de valamennyit érdemes nyitott és csukott szemmel is elvégezni! Néhány ötlet: Az ujjak egymás utáni nyitása, csukása. A megnevezett ujjat a tenyerünkbe kell csukogatni. Adott ujjal az orrunkat érintgetni, gyakran s egyre gyorsabban. Zongorázás, lépegetés az ujjakkal. Ujjak élei közt apró tárgyak megtartás. Azonos kézen a hüvelykujjhoz kell érintgetni valamennyi ujjunkat.

A testmozgás az egészséges életmód alapvető része, a testi, a szellemi erőnlétet is javítja, alakítja.

 

Boldog Karácsonyt!

 

 

                                                                                              Mihályné Schulteisz Andrea

                                                                                                              gyógypedagógiai tanár- logopédus

 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

TÁMOP-6.1.2-11/1

2013/11/18

  

A logopédia egyenlő beszédhiba javítással?

Gyakran tapasztalom azt a téves felfogást, hogy legtöbben, amikor meghallják a logopédus szót, azonnal a beszédhiba javítására gondolnak. Legyen az pöszeség, dadogás, illetve hadarás. Szeretném mindenkinek felhívni a figyelmét arra, hogy ez közel sem így van, jól lehet, a köztudatban, s a gyakorlatban is elsősorban így szerepel!

A logopédia igen szerteágazó tevékenység, kortól független, s a tanuláshoz szükséges valamennyi részképesség fejlesztésére kell, hogy irányuljon. Természetesen a logopédusok is, mint a legtöbb foglalkozás esetében egy- egy területre specializálódnak. Többek közt azért, mert igen sok más probléma megoldása is munkájukhoz tartozik, melyeket nem lehet teljes gőzzel, a lehető legjobban kezelni. Igen is kell a munkamegosztás. Az más kérdés, hogy miért pont a beszédhiba, azon belül is a pöszeség áll az első helyen. Három éves kortól az idős korig valamennyi rászoruló egyénnek biztosítani kellene a logopédiai ellátást. A három évesen nem beszélő gyermek a megkésett beszédfejlődés körébe tartozik, mely a továbbiakban súlyos tanulási zavar kialakulásához vezethet, főleg ha elhanyagoljuk, késleltetjük a terápia elkezdését. Az idős korban elszenvedett agyi traumák, balesetek előidézhetik a beszéd, olvasás, írás képességének sérülését, teljes elvesztését. Ebben az esetben afáziáról beszélhetünk.

Amikor a beszédhiba javításáról szólunk, tudnunk kell, hogy számos olyan feladat is adódik, amely nélkül nem lehet a helyes beszédet, hangképzést kialakítani. Szükséges a helyes légzés kialakítása, a beszédszervek ügyesítése, hallásfejlesztés. Fontos a testséma pontos ismerete, térbeli- időbeli tájékozódás, a hallás-látási figyelem, emlékezet minősége, a differenciáló képesség kialakítása, a fonommotorika, szókincs, helyes toldalékolás, mondatokon belüli szórend fejlesztése, s nem utolsó sorban a rendezett, koordinált nagymozgás. Tehát mielőtt elkezdenénk a beszédhiba javítását, valamennyi területet javasolt felmérni! Főleg, ha súlyos, elhúzódó, sok hangra terjed ki a pöszeség! Erre megfelelő játékos teszt létezik, ami nem egyenlő az intelligencia teszttel. Szóval, a logopédusoknak a fent említett területekkel is foglalkozniuk kellene. A nem helyesen „kezelt” gyermek esetében fenn áll a veszély, hogy a későbbiekben a tanulásban súlyos nehézséggel kell szembenéznünk. Ilyen a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, tartós tanulási nehézség. Az előbbiekben említett problémák kialakulásának megelőzése, terápiája, szintén a logopédusok kompetenciájába tartozik. Igaz, sok intézményben van már fejlesztőpedagógus, ők segítik az óvónők, tanítók, tanárok munkáját. Az ő tevékenységük eredményességét a szülők, az intézményen belül tanító kollégák hivatottak, képesek csak megítélni.

A fent említett valamennyi zavart előidézhetik belső- idegrendszeri sérülések, fejlődési rendellenességek, de külső körülmények is befolyásolhatják. A megelőzés érdekében jelentősége van a helyes, egészséges életmód kialakításnak, mind a felnőtt, mind a gyermek életében. Fontos, hogy már csecsemőkorban sokat beszéljünk gyermekünkhöz, ami nem egyenlő a gügyögéssel. Minden tevékenységünket, melyet a kicsivel végzünk, kísérjük értelmes beszéddel, lehetőleg úgy, hogy szánkat lássa. Teremtsünk olyan feltételeket, melyek a mozgást, a külvilág minél jobb megismerését lehetővé teszik. Legyen nagy mozgás tere, ahol biztonságosan mozoghat, mászhat, tevékenykedhet. A készen kapható játékok mellett barkácsoljunk magunk is. Vonjuk be a házi munkába, kérjük segítségét, amiben csak lehet. Meséljünk sokat, akár mesekönyvből, de az általunk kitalált mese is kiváló. Tartózkodjunk, amennyit csak lehet a szabadban, ahol sokféle mozgásformát gyakorolhat, rengeteg tapasztalatot szerezhet a környezetről. Ne akarjunk mindig, mindent megtanítani neki, irányítani, hagyjuk, had kísérletezzen. Minél tovább „dolgozik” egy probléma megoldásán, annál önállóbb lesz, logikus gondolkodása, kézügyessége, mozgása spontán fejlődik, feladattudata kitartása fejlettebbé válik. A játékában elért sikert magáénak tudhatja, növeli önbizalmát. A fenti tanácsok lehetővé teszik, hogy a gyermek fejlődésében valamennyi érzékszerv aktívan részt vegyen. Jelentősége van a hallás, látás, tapintás folyamatos finomodásában, melyek elősegítik a tanuláshoz szükséges képességek megfelelő alakulását.

Ne engedjük állandóan tévézni, számítógépezni. Ezek a tevékenységek kis mértékben hasznosak, nagymértékben hallatlan károkat okozhatnak.

                                                                                                      

   Mihályné Schulteisz Andrea

                                                                gyógypedagógiai tanár- logopédus

 

 

 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

2013/09/03

„Gesundheit, Schloßgarten” Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a mecseknádasdi német nemzetiségi óvodákban.

Mecseknádasd Önkormányzata sikerrel pályázott a TÁMOP-6.1.2-11/1 „Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok” című pályázati felhívásra. A közreműködő hatóság a pályázatot támogatásra alkalmasnak minősítette.

A programsorozat alapvető célja, hogy már az alapfokú oktatási intézményben erősödjön az  egészséges életmódra nevelés, a gyerekek bővítsék az egészséges életvitelhez szükséges tudásukat és  fejlesszék készségeiket.  Fontos szempont volt, hogy mindez a pedagógusok és szülők bevonásával történjen, nem kiszakítva a gyerekeket a közvetlen mikrokörnyezetükből.

A pályázat keretében, egészségügyi állapot felmérést követően aktualizálásra kerül az óvoda egészségnevelési pedagógiai programja, amely hosszabb távra biztosítja az egészséges életmód szemléletének kialakítását.

A projekt megvalósítása 2013 szeptemberében kezdődött, a közel egy évre tervezett projekt során, egészség hét, egészség nap, gyakorlati oktatás, csoportfoglalkozás, előadás, bajnokság keretein belül 32 esemény/program megvalósítására kerül sor. 

Az óvodai rendezvények témájuk szerint három részre csoportosíthatók, úgy mint  stressz kezelő, lelki egészség megőrzésére irányuló egészségfejlesztési, az egészséges táplálkozás, illetve energiaegyensúly (táplálkozás és testmozgás egyensúlya) megtartása, és/vagy visszaállítása érdekében kidolgozott programok , elsősegély nyújtási és baleset megelőzési programok.

A rendezvények témájáról, idejéről, a megvalósulási helyszínekről „rendezvény naptár” készül, melyet minden óvodás megkap annak érdekében, hogy minél több szülő, nagyszülő vegyen részt a programokon.

A rendezvények szervezésében és megvalósításában a projektgazda mellett  részt vesz a Gajdos Kft., a ProjektNavigátor Kft. és Mihályné Schulteisz Andrea e.v. gyógypedagógiai tanár-logopédus.

Látogasson el Ön is a rendezvényekre!

 

 

 

Egészségfejlesztési Pályázat

Első foglalkozás: logopédiai és testséma fejlesztő foglalkozás.

Szeptember 17.-én Mihályné Schulteisz Andrea gyógypedagógus és logopédus tartott a szülőknek és az óvodapedagógusoknak előadást, valamint a Süni és Pillangó csoportos gyerekeknek gyakorlati foglalkozást.

Az érdeklődő szülőknek tájékoztatót adott a kisgyermekek beszédfejlődésének jellemzőiről, a tipikus beszédhibákról és azok javítását célzó - otthon is elvégezhető - egyszerű gyakorlatokról. Arról is beszélt, milyen apró tünetek jelezhetik a gyermek idegrendszeri sérülését és milyen jelentős szerepe van a gyermek fejlődése során a mozgásnak.

Felhívta a szülők figyelmét a tudatos, szép beszédre és bíztatta őket, hogy bátran használják a fantáziájukat a gyermekekkel való törődés, közös tevékenységük során. Így például állatok hangját utánzó játékra, tükör előtt történő mondókázásra, közös éneklésre, és a hangszínnel való bátor játékra bíztatta a jelenlévőket. Szülői kérdésre többek között beszél arról is, hogy mikor kell feltétlenül a logopédus vagy más szakember segítségét kérni.

A gyakorlati foglalkozáson Andi néni célja a gyermekek testsémájának fejlesztése volt, hiszen nagyon fontos a téri tájékozódásban, hogy a gyerekek a saját testüket jól ismerjék.

Ehhez a jobb megismeréshez Andi néni különböző érdekesnél érdekesebb játékokat hozott.

Először a gyerekek zászlóval a kezükben különböző mozgásokat végeztek jobb. illetve bal kézzel. Andi néni jól látható módon a zászlóval érzékeltette, hogy bármerre fordulunk, a jobb kéz mindig ugyanaz marad.

Ezután egy gyermeknagyságú egérfigurán a különböző testrészeket azonosították és nevezték meg. Andi néni énekelve kérte a gyerekeket a feladat végrehajtására és tőlük is énekelve várta a választ.Pl: „ Me-m-me, hol van a szeme?” Me-me- me, itt van a szeme! „

Két pár hasonló kesztyűből Andi néni és a kiválasztott gyermek is felemásan húzta fel a kesztyűt, mindketten az azonos kezükre húzták az azonos kesztyűt, ezzel is segítve a gyermekeket annak megértésében, hogy szemben állva a j

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Pontos idő
     
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Étlap

Október 5-9

HÉTFŐ

TÍZÓRAI:  tej, gabonagolyó

 EBÉD:  karalábé leves, paradicsomoskáposzta, sült hús

UZSONNA:  szalámis rozsos zsemlye, zöldség

KEDD

TÍZÓRAI:  tea, májas prokorn kenyér

EBÉD:  fokhagymakrémleves. bolognai spagetti

UZSONNA: sajtkrémws félbarna kenyér, zöldség

SZERDA

TÍZÓRAI   , kakó, reszelt sajtos rozskenyér

EBÉD:  gombaleves, paprikás krumli virslivel         

UZSONNA:   bocisajt, kifli

CSÜTÖRTÖK

TÍZÓRAI:  tea, vajs korpás kenyér, főtt tojás                                                            

 EBÉD    palócleves, lekváros bukta

UZSONNA:    felvágottas zsemlye, zöldség

PÉNTEK

TÍZÓRAI:  tejbedara

EBÉD:  ivólé,  lecsós csirke, rizs

UZSONNA:  vajkrémes kenyér, zöldség

     
Ajánlott oldalak
     
Hirdetések


Minőségi használt GYEREKRUHÁK (márkák).

Webáruház IDE kattintva!


dalma-ruha.shp.hu




HONLAP ÖNNEK!
Ovi, suli, személyes, családi és egyéb, könnyen kezelhető honlapok, egyszeri kis költséggel, 6 munkanap alatt:

IDE KATTINTVA!
daviarweb

     

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!